Dödshjälp i Sverige?

2010-04-29 @ 11:55:37

Förrigår läste jag om en tjej som heter "Kim" som har varit förlamad från huvud till tår sedan hon var 6 år gammal pga en misslyckad operation i huvudet. Idag är hon 32 år gammal och ber om att få avsluta sitt liv. En respirator är det som håller henne vid liv och hon kan inte ens andas själv längre. Igår fick hon sin önskan uppfylld : Hon ska få dö.
Jag minns att jag läst mycket om just dödshjälp i Sverige. det har funnits fler som har velat avsluta sitt liv eftersom de har lidit av olika skador osv. Men det har fått avslag. Om jag får säga min mening så tycker jag att är man så pass sjuk så att man lider i sitt eget liv och mår dåligt av att leva pga att man är skadad, inte kan gå, har ständiga smärtor osv. Ja då tycker jag faktiskt att man ska få välja själv om man vill leva eller inte. Var och en ÄGER sitt eget liv. Vi hyr mycket i vårt liv, vi köper mycket osv men något vi ÄGER mest är vårt EGET LIV! Vi har inte valt att födas, vi har bara gjort det, då ska vi alltså inte få välja när vi vill avsluta vårt liv heller?
Alltså missförstå mig inte nu när jag skriver att man ska få avsluta sitt liv om man vill och att man då ska få hjälpmedel, jag pratar inte om att man bara mår lite dåligt eller så. Utan det ska ju verkligen vara något som gör en begränsad i livet. Exemplet är ju Kim. Hon ligger ner hela tiden i sin säng, hon kan inte göra något alls själv och vem vill leva så? Jag kan inte tänka mig att spendera mitt liv i en säng som Kim gjort i 26 år. Jag tror däremot att om hon hade blivit förlamad NU och haft man och barn så tror jag hon hade tänkt lite annorlunda.
Jag tycker Sverige gör rätt i att dom ger henne dödshjälp. Helt klart rätt. Men sen tycker säkert vissa att det är sinnessjukt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback